De Obesitas Vereniging

De Obesitas Vereniging als kenniscentrum

De Obesitas Vereniging is de enige organisatie in Nederland die staat voor het belang van alle mensen met overgewicht en obesitas. Via onze website bieden we toegang tot kennis en deskundigheid over de oorzaken en gevolgen van overgewicht. Met die kennis willen we een genuanceerde bijdrage leveren aan de maatschappelijke discussie over overgewicht. Ons kenniscentrum is toegankelijk voor iedere bezoeker van onze website. Er wordt tevens gewerkt aan toegankelijke speciale informatie en extra voordelen voor de leden van de Obesitas Vereniging.

De Obesitas Vereniging als patiëntenvereniging

Als patiëntenvereniging bieden wij daarnaast verdieping van informatie, leefstijladviezen, herkenning, begrip, ondersteuning en lotgenotencontact voor onze leden. Wil je weten wat je als lid van de Obesitas Vereniging mag verwachten? Lees meer…..

Waarom de Obesitas Vereniging anders is

Wat wij aanbieden is in de eerste plaats de verzamelde kennis en ervaring van onze leden, onderzoekers, wetenschappers en behandelaars die zich bij dit onderwerp betrokken voelen. Wij zetten ons niet alleen in voor betere informatie maar ook voor verbetering van de kwaliteit van zorg, behandeling en begeleiding.

De strijd tegen overgewicht is een miljoenenmarkt waarvan velen een graantje meepikken. Daar doen wij niet aan mee. Wij bieden onafhankelijke informatie en advies. Wel staan we nadrukkelijk op het standpunt dat iedereen, ongeacht leeftijd of gewicht, stappen kan zetten in de richting van een gezonde(re) leefstijl om zo (toename van) overgewicht en obesitas te voorkomen.

Overgewicht als maatschappelijk probleem

Overgewicht en obesitas staan volop in de schijnwerpers. Dagelijks hoor of zie je er wel wat over in de media. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd is overgewicht een enorm probleem. Daarbij ligt de nadruk vooral op de maatschappelijke kosten. Er is weinig begrip en invoelend vermogen voor de persoonlijke problemen van mensen met (ernstig) overgewicht.

De manier waarop overgewicht en obesitas voor het voetlicht wordt gebracht is bijna altijd negatief Overgewicht wordt gezien als een persoonlijk probleem en een individuele verantwoordelijkheid. Je eet teveel en je beweegt te weinig. En daarmee ben je, vroeger of later, een grote kostenpost voor de maatschappij.

Met dit beeld wordt voorbijgegaan aan de combinatie van een aantal persoonlijke, maatschappelijke en omgevingsfactoren. Die spelen namelijk allemaal een rol bij het al dan niet ontwikkelen van overgewicht. Een aantal van die factoren zijn te beïnvloeden. Aan andere kun je niet of nauwelijks iets doen. Het is van belang je hiervan bewust te worden. Met voldoende kennis en inzicht kun je de beste keuzes maken om de balans te hervinden voor een gezonde(re) leefstijl.