Zorgkosten, hoe zit dat?

Gezondheidszorg in Nederland

Nederland behoort tot de wereldtop als het aankomt op geld uitgeven aan de gezondheidszorg. Alleen al in 2021 gaven we gemiddeld 7116 euro uit aan zorg en de verwachting is dat dit bedrag zal blijven stijgen. Gelukkig hoeven we een groot deel van dit bedrag niet zelf te betalen: daar hebben we een basisverzekering en/of aanvullende verzekering voor. Van plan om komend jaar te besparen op je zorgkosten? In dit artikel leggen we kort uit welke zorg wordt vergoed en voor welke kosten je zelf moet opdraaien.!

Basisverzekering

In Nederland is het verplicht om een basisverzekering af te sluiten. Hier betaal je maandelijks of jaarlijks zorgpremie voor. De zorg die onder het basispakket van de zorgverzekering valt wordt bepaald door de overheid en is voor iedereen hetzelfde. Wel kan er sprake zijn van een eigen risico. Uit het basispakket worden onder meer de huisarts, de spoedeisende zorg en psychologie zorg vergoed. Ook medicijngebruik, tandartszorg (tot 18 jaar) en verloskundige zorg valt onder de dekking.

zorgkosten

Aanvullend verzekeren

Voor de meeste andere zorgsoorten moet je je aanvullend verzekeren. Je kunt zowel aparte dekkingen voor bijvoorbeeld de tandarts, fysio of alternatieve zorg afsluiten, maar ook voor een aanvullend pakket kiezen. Hier betaal je dan extra premie voor. Of een deel van de gemaakte zorgkosten voor eigen rekening komt, hangt onder meer af van het type polis. Zo vergoedt een naturapolis alleen zorg van een gecontracteerde zorgverlener. Ga je toch liever naar een andere zorgverlener toe? Dan moet je een deel van de gemaakte zorgkosten zelf betalen. Bij een restitutiepolis heb je vrij keuze uit zorgverleners, al ligt de premie hiervoor wel iets hoger.

Eigen risico

Ook het eigen risico en de eigen bijdrage bepalen hoeveel zorgkosten je in een jaar maakt. Hoewel de termen vaak in één adem genoemd worden, worden er twee verschillende dingen mee bedoeld. Het eigen risico is het bedrag dat een verzekerde moet betalen voor de kosten die uit het basispakket worden vergoed. Het verplicht eigen risico ligt op €385 (anno 2022) en is vrijwillig op te hogen tot een bedrag van €885 in ruil voor korting op de zorgpremie.

Eigen bijdrage

Daarnaast betaal je voor sommige zorg, hulpmiddelen en medicijnen een eigen bijdrage. Hoe hoog een eventuele eigen bijdrage is, hangt af van je aanvullende verzekeringen. In het geval dat er voor gekregen zorg bovenop het eigen risico ook een eigen bijdrage geldt, dan dien je eerste de eigen bijdrage te betalen. Het resterende bedrag valt onder het verplicht eigen risico. Blijft er dan nog wat over? Dan valt dat onder het vrijwillig eigen risico (mocht je dat hebben). Mocht dat niet het geval zijn, dan betaalt de zorgverzekeraar de rest.

Aftrek voor zorgkosten

Bij het doen van de aangifte inkomstenbelasting is het mogelijk om zorgkosten af te trekken, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Het kan zowel gaan om kosten voor bijvoorbeeld medicijnen als voor hulpmiddelen. Niet alle zorgkosten zijn echter aftrekbaar. Daarnaast mag je alleen het deel van de kosten aftrekken dat boven het drempelbedrag uitkomt. Dit gaat alleen op als deze kosten niet onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico vallen.